obraz

Wystawa MALARSTWO. Prace JARKA RADELA

13.04.2019 sob. 09:00
do 05.05.2019 niedz. 20:00
lokalizacja: Centrum Łowicka
cena: bezpłatne

JAREK RADEL. Studia na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie m.in. w pracowni rysunku prof. Ryszarda Sekuły i pracowni malarstwa prof. Mariana Czapli. Dyplom z wyróżnieniem 2003 w roku.
Obecnie asystent na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej ASP w pracowni malarstwa i rysunku prof. Pawła Michalaka.
W 2013 roku uzyskał stopień doktora.
Uprawia malarstwo figuratywne, którego głównym motywem jest postać ludzka poddawana ciągłej interpretacji. Prezentowany na wystawie cykl obrazów jest próbą zmierzenia się z szeroko rozumianym pejzażem.

 

Wystawa MALARSTWO

Prezentowane obrazy są próbą zmierzenia się z szeroko rozumianym pejzażem czy naturą, tematem dotąd nieobecnym w moim malarstwie. Z założenia płótna te nie miały być odzwierciedleniem konkretnej rzeczywistości czy jej fragmentu. To raczej impresje na temat, próba przetłumaczenia otaczającej rzeczywistości na język malarstwa, tak jak go rozumiem. Również w większym stopniu niż wcześniej podczas malowania kierowałem się instynktem i intuicją malarską. Czasem sam proceder malowania był tak wciągający, że pierwotny motyw schodził na dalszy plan, a rozwiązania podpowiadał sam obraz.

Postanowiłem podjąć to wyzwanie, by na nowo zdefiniować rozwiązania czysto formalne i kompozycyjne obrazów, aby z większą swobodą podejść do budowania płaszczyzny płótna. Dzięki temu też mogłem pozwolić sobie na większe eksperymenty warsztatowe, poszerzenie czy odkrycie nieznanych mi wcześniej możliwości technologicznych farb akrylowych. Farb wydawałoby się tak jednoznacznych, jednowymiarowych i mało szlachetnych.

Na wystawę składają się obrazy o stonowanej kolorystyce, która oscyluje wokół bieli, szarości, błękitów, fioletów czy czerni. Nie znajdziemy kontrastów opartych na barwach dopełniających
ani nie zobaczymy też skomplikowanych zabiegów kompozycyjnych. Prosta forma i wyciszona paleta barwna, oszczędność wypowiedzi oraz kameralność ma za zadanie skłonić do kontemplacji obrazu.
Ma on wciągać widza do swojego wnętrza, a nie go atakować.

Zaprezentowane na wystawie obrazy są efektem rewolucji, którą przeprowadziłem w swoim malarstwie tak w sferze przekazu i treści, jak i języka malarskiego. Wstępując na tę nową drogę, nie byłem w stanie przewidzieć do końca rezultatów pracy, nie sądziłem też, że sam fakt wkroczenia na nieznane mi wcześniej terytoria dostarczy mi tyle satysfakcji i radości z malowania.

Skip to content