Prowadzenie i wykonanie utworów Justyna Kreft.
W audycji wieńczącej cykl Wokół brzmienia autentycznego, przeniesiemy się do roztańczonej Warszawy I połowy XIX wieku. Tym razem aż dwa fortepiany w jednym odcinku, istotnie różniące się brzmieniem i konstrukcją – angielski instrument z wytwórni Broadwooda oraz replika egzemplarza, pochodzącego z warszawskiej fabryki Kralla&Seidlera. Zapomniane tańce kompozytorów działających w Warszawie pozwolą porwać się dawnym rytmom dworskim i ludowym.
PROGRAM:
Ignacy Feliks Dobrzyński – Mazurek op. 37 nr 2 a-moll
Karol Sołtyk – Mazurek d-moll
Replika fortepianu Kralla&Seidlera z 1830 roku, zbudowana w pracowni Andrzeja Włodarczyka.
Maria Szymanowska – Polonez f-moll
Fortepian londyńskiej wytwórni Broadwooda z 1846 roku, odrestaurowany w pracowni Andrzeja Włodarczyka.
„Jak brzmiały historyczne fortepiany? Dlaczego są tak niezwykłe? Na których z nich grali warszawscy kompozytorzy?
Zapraszam na cykl spotkań – audycji on-line, w którym zabiorę Państwa w podróż w czasie do dziewiętnastowiecznej Warszawy. Na unikatowych fortepianach z epoki zabrzmią kompozycje twórców działających w Warszawie, m.in. Franciszka Lessla, Fryderyka Chopina, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Podczas audycji będzie można przekonać się, jak bardzo dawne fortepiany różniły się od współczesnych, zarówno pod względem budowy, jak i brzmienia. Idei cyklu audycji przyświeca chęć odtworzenia realnego brzmienia dawnych fortepianów, prezentacja utworów w takim kształcie, jak słyszała to niegdyś publiczność warszawska.”
Justyna Kreft – pianistka i klawesynistka, zafascynowana grą na instrumentach historycznych. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie, a następnie Królewskie Konserwatorium w Brukseli. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie. Jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych; koncertowała m. in. w Muzeum Handel & Hendrix House w Londynie, Musikinstrumenten-Museum w Berlinie, Narodowej Akademii Sztuki i Nauki w Czelabińsku, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Żelazowej Woli, Narodowym Instytucie F. Chopina w Warszawie, Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Zrealizowano w ramach Programu „Stypendium Artystycznego m.st. Warszawy”